Jak si vybrat ten správný kurz? Tři zásady a rady pro Vás

Nabídek nejrůznějších kurzů od nespočtu vzdělávacích agentur a společností je v současné době velmi mnoho. Přitom se jedná o poměrně drahé záležitosti. Jak se v nich ale vyznat, jak si vybrat ten správný kurz? Doporučuji Vám dodržovat následující zásady:

1. Transparentnost

Mnoho vzdělávacích agentur umí vše… takže vlastně nic. V podstatě se jedná jen o několik administrativních pracovníků, kteří zprostředkovávají místo konání, účastníky a lektora, aniž by měli povědomí nebo dokonce odbornou znalost o náplni kurzu. Jako lektor je obvykle dodán někdo, kdo o sobě tvrdí „že to umí“. 

První rada tedy zní: Vybírejte si kurz od společnosti, která se skutečně a prokazatelně orientuje v předmětné problematice a je ve svém oboru na špičkové úrovni. Poznat se dá například tak, že daná společnost nebo její spolupracovníci publikují články a knížky, organizují různé odborné akce, jsou členy profesních sdružení a dalšími způsoby se věnují svému oboru a jeho rozvoji.

Případně Vám kvalitní poskytovatel vzdělávacích služeb umožní bezplatně krátkou návštěvu na nějakém tréninku, abyste si sami mohli udělat obrázek.

2. Více praxe, méně teorie

To platí především pro osobu lektora-trenéra. Je jasné, že pokud nemá účastník kurzu žádné teoretické základy, musí mu být nějakým způsobem předány. Jak ale vypadá takový přenos od „teoretika“, který danou problematiku nikdy prakticky neřešil, je asi bohužel jasné. 

Druhá rada tedy zní: Vybírejte si kurz podle lektora a jeho praxe.Pochopitelně všeho s mírou. Lektor musí mít i velmi dobré lektorské schopnosti, jinak sice hodně zná a umí, ale nepředá. Pokud Vám dodavatel školení není schopen sdělit jméno konkrétního lektora nebo poskytnout jeho CV, je to minimálně důvod k zamyšlení. 

Otázkou je samozřejmě i kvalita praxe. Pokud Vám např. bude někdo předkládat praxi v řízení projektů ve smyslu, že řídil velkou spoustu projektů rozvoje lidských zdrojů, tak Vám sděluje, že se občas podílel na nějakém vzdělávacím programu sestávajícím z více různých kurzů. Toť obvykle vše a s běžnými, reálnými projekty, má tato praxe společného velmi málo.

3. Interaktivita

Již J. A. Komenský propagoval myšlenku školy hrou. Když se člověk učí prožitkem, získanou zkušeností, poučením, na které si přijde sám, je to mnohem efektivnější než klasické „přednáškové“ školení. Klasická školení fungují pouze krátkodobě, a pokud nejsou doplněny účinnými stimuly účastníků kurů od jejich liniových vedoucích, velmi často se jedná o zbytečnou investici. 

Ovšem pozor. Taková efektivní vzdělávací hra musí mít jasné výstupy a přínos. U řady cvičení především měkkých dovedností se sice účastníci dobře baví, ale to je asi tak vše. Důležitý je i věcný obsah. Přitom i u přípravy k nějaké certifikaci, což je časti spíše sušší téma, jde výkladové bloky prokládat diskuzí, nácvikem testů a příkladů apod. 

Třetí rada tedy zní: Vyberte si interaktivní kurz s velkým podílem cvičení a s účinnou zpětnou vazbou. Kvalitu takového kurzu zjistíte nejlépe osobním doporučením nebo hodnověrnými referencemi. 

PM Consulting například nabízí jako nejefektivnější formu vzdělávání v projektovém řízení dvou nebo jednodenní manažerské hry – simulace projektu, která jsou plně interaktivní, prokládané zpětnou vazbou a jsou na ně velmi pozitivní ohlasy.

Jan Doležal

Nejčtenější